Sahabat

Kata Berhikmah , Teladan Terserlah

“Semua orang dari engkau sekalian adalah pengembala dan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang digembalainya.Seorang laki-laki adalah pengembala dalam keluarganya dan akan ditanya tentang pengembalaannya. Seorang isteri adalah pengembala di rumah suaminya dan akan ditanya tentang pengembalaannya.Seorang khadam juga pengembala dalam harta tuannya dan akan ditanya tentang pengembalaannya. Maka semua orang dari kamu sekalian adalah pengembala dan akan ditanya tentang pengembalaannya.”
(Muttafaq ‘alaih)

Thursday, 21 April 2011

Nasib Patani dan Rintihan Patani


            Mutakhir ini banyak suara-suara simpati dan peka dengan keresahan dan keperitan yang dialami oleh bangsa Melayu/Islam Patani.Ada beberapa perkara dan fakta yang pihak kami rasa harus dibentangkan disini kapada para pembaca dan penyokong. Pertama Kegemilangan Patani jatuh pada tahun masehi 1786 setelah beratus-ratus tahun berperang dengan bangsa Thai.Patani sentiasa menang dalam peperangan sebelumnya bahkan tentera Patani pernah mengalahkan benteng Ayuthia ! Kekalahan yang terakhir itu adalah kerana konspirasi dan pengkhianatan dari dalam pimpinan Patani sendiri. Sejak dari tarikh kekalahan itu Patani begitu lemah kerana sebahagian besar dari askar-askarnya telah ditawan dan diseksa dan di bawa ke Bangkok. Hanya yang ditinggalkan adalah orang-orang tua perempuan dan kanak-kanak yang telah bunuh oleh askar Siam sebanyak 30,000 orang dengan meniarapkan mereka di atas jalaraya dan di pijak dengan gajah  secara kejam.!!!

          
             Selepas dari  tarikh tersebut kebangkitan sering berlaku tapi secara kecil-kecilan. Selalunya mereka melakukan pembasmian beramai-beramai secara kejam.Negara Patani pernah berdamai dengan Siam dengan membayar bunga emas sebagai perlindungan. Hasil dari tidak melawan dan berhenti berperang ini, Siam dengan galakan dari penjajah Inggeris telah pada tahun 1902 mengishtiharkan Patani sebagai sebahagian dari bumi Thai. Pada tahun1909 ,telah diadakan perjanjian Anglo-Bangkok diantara Inggeris –Siam tanpa memaklumkan pada Raja-raja melayu pada masa itu.

          Rakyat Patani mula bangkit semula sehingga membawa kepada berbagai-bagai peristiwa pembunuhan kejam oleh Siam yang tidak dapat di lupai oleh bangsa Melayu Patani!!!!

         Pada permulaaan kemasukan Jepun ka-Tanah Melayu melalui Siam pihak Inggeris telah minta bantuan Tengku Mahmud Mahyidin (anak raja Patani) yang terkenal dengan gelaran harimau Malaya untuk menyiapkan pasukan gerilla yang di kenali sebagai Force 136. Banyak orang –orang Patani terlibat dalam pasukan ini.Inggeris menjanjikan akan menyatukan Patani dengan persekutuan tanah melayu jika berjaya mengalahkan Jepun. Selepas perang ketika pihak inggeris bersdia melaksanakan janji mereka tiba-tiba Amerika menghalang kerana bimbang Siam akan memihak pada blok Komunis.Selepas itu Tengku Mahmud Mahyidin telah dibunuh secara diupah pembantunya memberi racun kedalam makanannya!!!!.Haji Sulong juga telah dibunuh dengan kejam oleh Siam tanpa diketahui dimana kuburnya. Selepas itu bermulalah kebangkitan orang-orang Patani secara tersusun dan terancang.Seandainya dimasa itu wujud nya setiakawan Bangsa Melayu dari pemerintah Malaya sudah tentu Patani tidak terbiar saperti hari ini.Kebangkitan ini berperingkat. Bermula dari memujuk tokoh-tokoh disegani dan memberi kefahaman perjuangan kapada mereka sehinggalah dapat dibentuk suatu tentera yang terdiri dari anak-anak muda yang terlatih.Perjuangan mula menurun pada tahun 90-an apabila berlaku gerakan masjid kerisik yang juga didalangi oleh pemimpin pejuang yang berpakat dalam suatu pakatan yang di namakan PRC.

         Setelah pemerintah Thai mengganyang pergerakan masjid kerisik kumpulan Wahdah,sebuah kumpulan ahli-ahli politik melayu yang bekerjasama dengan Chaovalit dalam partai Harapan Baru mengambil kesempatan dengan alasan untuk membila nasib pejuang-pejuang masjid kerisik.Mereka berjaya menggunakan sel-sel yang telah dibentuk oleh pergerakan masjid kerisik.Dari hari itu hampir seluruh masyarakat Patani telah sekali lagi memberi peluang pada keamanan untuk membela nasib rakyat Patani. Kumpulan Wahdah berjaya membina sel-sel mereka sehingga pada keseluruhan tahun 90-an orang -orang Patani telah hampir-hampir menolak jalan Jihad sebagai perjuangan mereka kerana begitu yakin dengan pembelaan dari kumpulan wahdah yang mendapat tempat istimewa disisi penjajah Thai.

        Kedudukan orang-orang melayu agak maju sehingga saudara Wan Mohd Nor Mattar  pernah dilantik sebagai Menteri Dalam negeri dan Timbalan Perdana Menteri.Perkara ini tak pernah berlaku dalam sejarah  orang-orang Patani. Hampir seluruh pembesar-pembesar melayu memberi kepercayaan penuh pada penjajah Thai.

        Rupa-rupa nya pihak Thai tidak senang dengan perkembangan terbaharu ini,terutamanya golongan tentera.Kerana bagi tentera jika Negara aman  akan hilanglah sumber pendapatan yang besar bagi Jeneral-jeneral mereka.Selepas itu mereka mula mencipta berbagai masalah dikawasan Patani. Sehinggalah berlaku pembunuhan beramai-ramai terhadap-pemuda yang hanya bersenjatakan parang didalam masjid kerisik  pada April 2004 !! Mereka menyerang masjid dengan disaksikan oleh rakyat Patani disekitar masjid Kerisik!!.Mereka menyerang masjid seolah-olah satu peperangan yang besar untuk membunuh orang-orang yang tak bersenjata.!!!!

       Pada bulan Oktober 2004 mereka melakukan pembunuhan yang lebih kejam.Pembunuhan dilakukan kan keatas penunjuk-penunjuk perasaan yang hanya inginkan jawapan dari penjajah tentang  apa yang berlaku keatas enam orang pengawal kampung yang telah ditangkap beberapa hari sebelumnya. Penunjuk-penunjuk perasaan ini di tindas saperti binatang .Hampir seribu orang telah hilang dalam tunjuk perasaan salama enam jam itu.Berbanding dengan tunjuk perasaan ganas oleh bangsa mereka di Bangkok yang berjalan selama empat bulan hanya beberapa orang sahaja di tembak mati.!!!!

        Sejarah tentera Thai ini dari dahulu hingga sekarang  tidak pernah melayani orang-orang Patani sebagai manusia.Hampir setiap hari orang-orang yang disyaki sebagai pejuang di culik,sama ada dibunuh atau di penjara.
        Pihak kami mempunyai senarai 1500 anak-anak yatim yang bapa-bapa dan ibu mereka dibunuh oleh tentera Thai sejak dari tahun 2004.

        Kami orang-orang Patani juga cinta kan keamanan.Kami juga mahu memajukan bangsa kami saperti bangsa-bangsa lain didunia.  Tentang saranan dari saudara Kongkolou  supaya pihak kami meletak senjata dan mulakan perundingan dengan bantuan dari pihak Malaysia adalah di alu-alukan. Kami yakin munkin saudara Kongkolou adalahsalah seorang pegawai yang sentiasa memujuk pemimpin-pemimpin Patani menerima tawaran damai.Alasan beliau ialah kerana Malaysia tidak akan membantu orang-orang Patani dalam bidang militer atau perang.Kami juga yakin demikian kerana kami yakin Malaysia merasakan ia akan rugi jika Patani diberi  kemerdekaan.Kalau nak katakan Malaysia tak pernah membekalkan senjata pada mana-mana pihak, kami tak setuju.  Mungkin saudara Kongkolou tidak tahu tentang apa yang berlaku dalam proses pembesaran MNLF  tahun 1972 dahulu!!!!

         Dalam rekod kemanusian terhadap rakyat Patani pun ada cerita-cerita menarik juga.Kami tidak pernah meminta Malaysia membekalkan senjata kapada kami.Kami hanya sekadar memohon membenarkan kami tinggal di Malaysia sementara waktu .Dibenarkan mencari rezeki dan memberi peluang pada anak-anak kami untuk belajar dan mengambil peperiksaan.!!!!

         Sudah berapa banyak pejuang-pejuang kami yang ditangkap oleh Polis Malaysia kemudian diserah kapada polis Thai hanya untuk  terus dibunuh.Yang lebih menarik lagi ada orang-orang kami yang  tidak diizin tanam ditanah perkuboran  bila meninggal dunia!!!


Gambar Pembunuhan Kejam Beramai-ramai ketika solat di Masjid Kerisik,Selatan Thailand









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...